Kiedy kupujesz samochód, na co najbardziej zwracasz uwagę? Jedna z ankiet wykazała, że „niezawodność” była czynnikiem nr 1 dla trzech czwartych respondentów, a zaraz po niej „bezpieczeństwo”. Łatwo zrozumieć, dlaczego niezawodność jest tak wysoko oceniana. Kierowcy chcą mieć spokój ducha, wiedząc, że pojazd, w który inwestują znaczne pieniądze, może służyć przez wiele lat, a nie pozostawić ich bez opieki na autostradzie.
Kupujący mogą jednak nie wiedzieć, co dokładnie składa się na budowę niezawodnego samochodu. Na podstawowym poziomie musi on mieć trwałe komponenty. Istnieje wiele sposobów konstruowania silników, skrzyń biegów i hamulców, ale niektóre metody są bardziej sprawdzone i trwałe niż inne. Omówimy kilka cech, o których warto pomyśleć podczas poszukiwania następnego samochodu.
Silniki: Pasek rozrządu a łańcuch rozrządu
Każdy silnik spalinowy wymaga tak zwanego systemu rozrządu, który utrzymuje tłoki i sprężyny zaworów w doskonałej synchronizacji ze sobą. Prawdopodobnie nie myślisz o tym zbyt wiele, ale układ rozrządu jest jednym z najważniejszych elementów w Twoim samochodzie, ponieważ błędne ustawienie rozrządu szybko doprowadzi do uderzenia tłoków i zaworów o siebie wewnątrz bloku silnika i spowoduje kosztowne uszkodzenia.
Większość silników używa łańcucha lub pasa rozrządu, który owija się wokół kół zębatych podłączonych do korby i wałków rozrządu. Paski i łańcuchy są odpowiedzialne za utrzymanie wszystkiego w synchronizacji, ale każdy z nich ma nieco inne cechy. Paski rozrządu są wykonane z gumy wzmocnionej stalą i naturalnie zużywają się z czasem.

Łańcuchy rozrządu, z drugiej strony, są wykonane w pełni z metalu i zazwyczaj trwają przez cały okres eksploatacji silnika. Z tego powodu silnik z łańcuchem może zaoszczędzić tysiące w ciągu kilku lat użytkowania. Dlaczego producenci zaczęli w ogóle stosować paski? Podstawowym powodem jest hałas silnika. Gumowe pasy są w stanie pracować ciszej niż chrzęszczące łańcuchy, co pomaga wyeliminować hałas w kabinie. Jednak obecnie producenci samochodów znaleźli sposoby, aby łańcuchy były mniej hałaśliwe, dlatego łańcuchy rozrządu zyskują na popularności, dzięki swojej przewadze w zakresie niezawodności.
W przypadku każdego elementu rozrządu kierowca powinien pamiętać o regularnych wymianach oleju i przeglądach pojazdu, aby mieć pewność, że układ będzie działał bez zarzutu. Stary olej może osadzać zanieczyszczenia w obudowie rozrządu i prowadzić do jego przedwczesnego zużycia.
Skrzynie biegów: Manualna i automatyczna vs. CVT
Skrzynia biegów to jeden z najbardziej skomplikowanych mechanicznie elementów każdego pojazdu, który musi wytrzymać wiele trudów na przestrzeni wielu tysięcy kilometrów. Manualne skrzynie biegów są jedną z najstarszych konstrukcji skrzyń biegów, co czyni je sprawdzoną technologią. Przy regularnej konserwacji, manualna skrzynia biegów może często przetrwać cały okres eksploatacji pojazdu. Jednak w końcu konieczna będzie wymiana klocków sprzęgła, co może kosztować kilkaset dolarów. Skrzynia biegów wykorzystuje również części zwane synchromami lub synchronizatorami, aby zapewnić płynne działanie shiftera.
Ale większość samochodów w dzisiejszych czasach, szczególnie w USA, używa automatycznych skrzyń biegów z konwerterem momentu obrotowego, które są bardzo trwałe. Automatyczne skrzynie biegów są zbudowane z ciężkich elementów stalowych i często będą trwać setki tysięcy mil. Aby to zapewnić, należy pamiętać o regularnych przeglądach i wymianach płynu do automatycznej skrzyni biegów, aby utrzymać mechanizm wolny od zanieczyszczeń. Z drugiej strony, automatyczne skrzynie biegów z konwerterem momentu obrotowego są drogie w produkcji i odbudowie.

Przekładnie bezstopniowe (CVT) opanowują znaczną część rynku nowych samochodów. Są one rodzajem automatycznej skrzyni biegów, która jest tańsza w produkcji. Są też nominalnie bardziej wydajne, ponieważ nie muszą w ogóle zmieniać biegów. Większość pojazdów CVT wykorzystuje gumowy pasek, który łączy stronę silnika i stronę wału napędowego skrzyni biegów, podobnie jak wcześniej wspomniany pasek rozrządu. Pasek ten może być również najsłabszym ogniwem systemu i zużywać się wcześniej niż starsze konstrukcje przekładni. Skrzynie CVT wymagają również częstszej wymiany płynów. Pomimo tego, że są tańsze w produkcji, przebudowa CVT może nadal kosztować kierowcę tysiące dolarów. Tak więc, pod względem niezawodności, CVT i automatyczna są mniej więcej takie same, ale CVT będzie miała bardziej wymagający harmonogram konserwacji.
Pojazdy spalinowe a pojazdy zelektryfikowane
Pojazdy elektryczne i hybrydowe cieszą się coraz większą popularnością na rynku nowych samochodów, głównie dzięki ich doskonałej wydajności paliwowej. Ponadto mogą one zaoferować kilka zalet w zakresie niezawodności w porównaniu do tradycyjnych konfiguracji silnika.
Większość pojazdów hybrydowych i elektrycznych jest dziś wyposażona w tak zwany system hamowania regeneracyjnego. System ten zasadniczo uruchamia silniki elektryczne w odwrotnym kierunku podczas zwalniania lub zjeżdżania z góry. Tarcie z silników spowalnia pojazd, wysyłając jednocześnie energię z powrotem do akumulatora i zwiększając zasięg elektryczny.
Samochody z układami hamulcowymi typu regen mają również zwykłe hamulce mechaniczne jako rezerwowe, ale tak naprawdę muszą ich używać tylko w ostatnich chwilach zatrzymywania się lub podczas awaryjnego ostrego hamowania. W rezultacie klocki hamulcowe i wirniki mogą działać znacznie dłużej. Mogą przejechać około 72 420 kilometrów przed serwisem, w przeciwieństwie do 24 140 kilometrów.
Samochody w pełni elektryczne wymagają również bardzo niewielkiej wymiany płynów podczas użytkowania, ponieważ nie wymagają oleju silnikowego ani płynu chłodzącego. Elektryczne wspomaganie kierownicy i układy hamulcowe podobnie działają bez smarowania. Prawdopodobnie jedynym płynem, który będzie wymagał wymiany jest olej przekładniowy. Pozwoli to zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy w warsztacie. Należy pamiętać, że ta zaleta niezawodności dotyczy tylko czystych pojazdów elektrycznych. Ponieważ pojazdy hybrydowe wykorzystują silniki spalinowe, większość konwencjonalnych okresów międzyobsługowych będzie nadal obowiązywać.
Silniki gazowe mają jednak jedną przewagę nad samochodami zelektryfikowanymi; ich brak drogich baterii litowo-jonowych. Baterie te ulegają degradacji po setkach cykli ładowania i zmniejszają zasięg. Baterie są często objęte gwarancją do ośmiu lat i 160 934 kilometrów. Jednak wymiana jednostki poza gwarancją spowoduje znaczny rachunek za garaż.
Zanim kupisz następny samochód
Będąc u sprzedawcy nie bój się zadawać pytań o elementy układu napędowego potencjalnego samochodu. Kompetentny sprzedawca powinien być w stanie powiedzieć Ci, czy pojazd ma łańcuch rozrządu, CVT lub hamowanie regencyjne. Poszukaj również specyfikacji tego konkretnego modelu w Internecie. Jeśli z danym komponentem pojawia się jakiś problem, ludzie prawdopodobnie będą o nim głośno mówić, zwłaszcza jeśli model miał kilka lat, aby pokazać te słabe punkty.