Przez lata liczba przełożeń była synonimem jakości roweru. Producenci prześcigali się w dodawaniu kolejnych biegów, przechodząc od trzech przez siedem, aż do 21. Takie rowery promowano jako bardziej efektywne i łatwiejsze w prowadzeniu. Jednak obecne trendy rynkowe zmierzają w przeciwnym kierunku – współczesne rowery mają coraz mniej biegów.
Coraz częściej można zaobserwować, że nowoczesne rowery są wyposażone w mniejsze korby i zaledwie dwa tarcze z przodu, a niektóre modele nawet tylko w jedną. Choć jeszcze niedawno trzy tarcze były standardem, obecnie wiele rowerów oferuje maksymalnie dwanaście biegów.
Innowacje na rynku rowerowym
Aktualnie na rynku królują tzw. „Gravelbikes” – hybrydy między rowerem szosowym a górskim. Mimo że wciąż popularne są modele z dwoma tarczami, coraz częściej można spotkać rowery z jednym przednim blatem.

Za te zmiany odpowiadają liczne innowacje wprowadzane w krótkich odstępach czasu. Dawniej koło tylnie miał miejsce na sześć biegów, obecnie mieści się ich nawet dwanaście, co eliminuje potrzebę posiadania dodatkowych tarcz z przodu. Uproszczony system nie tylko ułatwia zmianę biegów, ale także zwiększa niezawodność całej konstrukcji.
Lżejsze konstrukcje dla komfortu jazdy
Kolejnym plusem jest spadek masy całego roweru. Usunięcie niepotrzebnych elementów, takich jak dodatkowe tarcze, pozwala na zredukowanie wagi i zmniejszenie koniecznych czynności serwisowych. Starsze systemy często miały problemy z przełączaniem biegów, co obecnie staje się coraz mniej powszechne.
Rośnie rynek akcesoriów rowerowych
Oprócz samego roweru, rozwija się rynek dodatków i akcesoriów. Wiele firm oferuje uchwyty do smartfonów, które są nie tylko wygodne, ale również odporne na warunki atmosferyczne. Technologia świateł rowerowych również poszła do przodu, z nowoczesnymi zestawami LED zapewniającymi skuteczne oświetlenie przez nawet 8,5 godziny na jednym ładowaniu. W przeszłości oświetlenie często nie spełniało oczekiwań, obecnie producenci gwarantują, że jazda nocą staje się bezpieczniejsza i bardziej komfortowa.