gears, question mark, science-6126071.jpg

Jak wykorzystać wahania cen podczas zakupów

Chodząc po niemieckich miastach, niemal w każdym wystawie sklepowym można dostrzec obniżki cen, promocje specjalne i zniżki. Do tego dochodzą dni takie jak Black Friday, które również obiecują atrakcyjne okazje.

woman, shopping, lifestyle-3040029.jpg

Jednak przeciętny konsument może szybko stracić orientację, czy i przede wszystkim kiedy można naprawdę zaoszczędzić.

Najnowsza analiza Barclays pokazuje: W 2022 roku wahania cen dóbr konsumpcyjnych kosztowały niemieckich konsumentów aż do 43 miliardów euro.

Oto kluczowe wnioski z „Barclays Price Radar”:

  1. Kiedy warto dokonać zakupu? Analiza przeprowadzona w latach 2015-2022 wykazała, że styczeń jest najczęściej najtańszym miesiącem dla artykułów gospodarstwa domowego i ogrodniczych, modowych oraz samochodów i akcesoriów samochodowych.

W przypadku artykułów elektronicznych wyniki są zaskakująco zróżnicowane.

Czytniki e-booków i akcesoria komputerowe były statystycznie najtańsze w miesiącach wiosennych od marca do maja, systemy kina domowego oraz urządzenia audio, takie jak słuchawki, między czerwcem a wrześniem, monitory, drukarki i laptopy jesienią, a na telewizory, konsole do gier i aparaty cyfrowe najlepsze ceny pojawiały się głównie w grudniu.

  1. Jak duże są wahania cen? Z analizy, która badała indeks cen konsumpcyjnych Statistisches Bundesamt, wynika, że w 2022 roku różnica między najtańszym a najdroższym miesiącem badanych dóbr konsumpcyjnych wyniosła średnio 8,5%.

Biorąc pod uwagę wydatki konsumpcyjne, odpowiada to kwocie 43 miliardów euro, czyli nieco ponad 1000 euro na gospodarstwo domowe.

  1. Jak wygląda sytuacja w przypadku poszczególnych produktów? Ceny artykułów modowych wahały się w 2022 roku o 11,1% w ciągu roku, zaś produkty dla domu i ogrodu o 9,1%, a samochody i akcesoria samochodowe o 7,8%.

Również w przypadku artykułów elektronicznych, takich jak aparaty cyfrowe, czytniki e-booków czy telewizory, warto skorzystać z okazji przy korzystnych cenach. Średnie ceny tych produktów wahały się o 7,1% w ciągu roku.

  1. Co mówią eksperci? „Analiza wyraźnie pokazuje, jak poprzez mądre planowanie zakupów często można oszczędzić”, mówi Tobias Grieß, CEO europejskiego sektora klientów indywidualnych Barclays.

Dodaje: „Zauważamy, że nasi klienci coraz częściej korzystają z opcji przekształcania pojedynczych zakupów na płatności ratalne przy użyciu kart kredytowych.”

Może to być szczególnie korzystne w przypadku dużych wahań cen, na przykład kiedy oszczędności przewyższają naliczane odsetki.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry