Chodząc po niemieckich miastach, niemal w każdym wystawie sklepowym można dostrzec obniżki cen, promocje specjalne i zniżki. Do tego dochodzą dni takie jak Black Friday, które również obiecują atrakcyjne okazje.

Jednak przeciętny konsument może szybko stracić orientację, czy i przede wszystkim kiedy można naprawdę zaoszczędzić.
Najnowsza analiza Barclays pokazuje: W 2022 roku wahania cen dóbr konsumpcyjnych kosztowały niemieckich konsumentów aż do 43 miliardów euro.
Oto kluczowe wnioski z „Barclays Price Radar”:
- Kiedy warto dokonać zakupu? Analiza przeprowadzona w latach 2015-2022 wykazała, że styczeń jest najczęściej najtańszym miesiącem dla artykułów gospodarstwa domowego i ogrodniczych, modowych oraz samochodów i akcesoriów samochodowych.
W przypadku artykułów elektronicznych wyniki są zaskakująco zróżnicowane.
Czytniki e-booków i akcesoria komputerowe były statystycznie najtańsze w miesiącach wiosennych od marca do maja, systemy kina domowego oraz urządzenia audio, takie jak słuchawki, między czerwcem a wrześniem, monitory, drukarki i laptopy jesienią, a na telewizory, konsole do gier i aparaty cyfrowe najlepsze ceny pojawiały się głównie w grudniu.
- Jak duże są wahania cen? Z analizy, która badała indeks cen konsumpcyjnych Statistisches Bundesamt, wynika, że w 2022 roku różnica między najtańszym a najdroższym miesiącem badanych dóbr konsumpcyjnych wyniosła średnio 8,5%.
Biorąc pod uwagę wydatki konsumpcyjne, odpowiada to kwocie 43 miliardów euro, czyli nieco ponad 1000 euro na gospodarstwo domowe.
- Jak wygląda sytuacja w przypadku poszczególnych produktów? Ceny artykułów modowych wahały się w 2022 roku o 11,1% w ciągu roku, zaś produkty dla domu i ogrodu o 9,1%, a samochody i akcesoria samochodowe o 7,8%.
Również w przypadku artykułów elektronicznych, takich jak aparaty cyfrowe, czytniki e-booków czy telewizory, warto skorzystać z okazji przy korzystnych cenach. Średnie ceny tych produktów wahały się o 7,1% w ciągu roku.
- Co mówią eksperci? „Analiza wyraźnie pokazuje, jak poprzez mądre planowanie zakupów często można oszczędzić”, mówi Tobias Grieß, CEO europejskiego sektora klientów indywidualnych Barclays.
Dodaje: „Zauważamy, że nasi klienci coraz częściej korzystają z opcji przekształcania pojedynczych zakupów na płatności ratalne przy użyciu kart kredytowych.”
Może to być szczególnie korzystne w przypadku dużych wahań cen, na przykład kiedy oszczędności przewyższają naliczane odsetki.