Nowoczesny samochód

Technologie motoryzacyjne, które otworzą Ci oczy

Choć najnowsze recenzje samochodów mogą nie obejmować skuteczności nowych środków, które projektanci wymyślają, często gdyż nowe technologie są wciąż we wczesnych fazach rozwoju, kilka z tych innowacji zostało ostatnio wyróżnionych w serwisach informacyjnych o samochodach.

Wyświetlacz przezierny 3D firmy Jaguar

Jaguar Land Rover przedstawia nową technologię 3D, która jest obecnie opracowywana jako część „inteligentnej kabiny” marki oraz wyświetlacz head-up nowej generacji. Według marki, funkcja będzie wyświetlać ważne informacje dotyczące bezpieczeństwa bezpośrednio na przedniej szybie poniżej bezpośredniej linii wzroku kierowcy w czasie rzeczywistym, pozwalając kierowcy zachować oczy na drodze przez cały czas.

Może się to wydawać stosunkowo standardowe, ale marka skupia się na integracji zaawansowanych technologii wspomagających kierowcę, w które wyposażona jest obecnie większość nowoczesnych samochodów. Innymi słowy, funkcje takie jak unikanie kolizji w przód, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu czy wskazówki nawigacyjne mogą być wyświetlane bezpośrednio przed kierowcą, co poprawi czas reakcji. Rzeczywistość rozszerzona poprawi również postrzeganie głębi przez kierowcę, ponieważ informacje będą odwzorowywane na drodze przed pojazdem, wskazując wszelkie istotne informacje przekazywane przez system. Technologia ta pomoże również kierowcom w poprawieniu widoczności na zewnątrz podczas złych warunków pogodowych lub w nocy. Dodatkowym atutem będzie możliwość oglądania filmów 3D bezpośrednio z fotela.

Technologia wiązki laserowej na przedniej szybie Tesli

Choć oficjalnie nie jest jeszcze w fazie rozwoju, motoryzacyjna legenda Tesla opatentowała system, który wykorzystuje wiązki laserowe do czyszczenia szyb, w tym szyb i specjalistycznych kamer w pojeździe. System oparty na kamerach będzie identyfikował zanieczyszczenia na przedniej, bocznej lub tylnej szybie oraz obiektywach kamer, a następnie wiązka laserowa będzie pulsować po powierzchni, aby napromieniować wspomniane zanieczyszczenia. To z pewnością przyniosłoby korzyści istniejącej technologii znalezionej w pojazdach Tesli, systemy Autopilot w szczególności, ale czy zostanie to wdrożone, czy nie, sprowadza się do skuteczności, niezawodności i ile innowacja będzie kosztować.

Ultrasoniczna technologia przedniej szyby McLarena

McLaren jest znany z tego, że skupia się na projektowaniu samochodów sportowych o wysokich osiągach i wprost rasowym wyglądzie. Innowacje nie ograniczają się jednak do estetyki i osiągów. Marka chce również zastąpić wycieraczki przedniej szyby innowacją high-tech. Ultradźwiękowa przednia szyba to nowa koncepcja, w której induktor wibruje przednią szybę z wysoką częstotliwością, nieosiągalną dla ludzkiego oka, aby fizycznie strząsnąć gruz i wodę deszczową z wizji kierowcy. Technologia ta jest obecnie stosowana jedynie w odrzutowcach, ale McLaren chce być pierwszym, który wykorzysta ją w pojeździe przystosowanym do jazdy po ulicach. Jako producent samochodów nastawiony na osiągi, wdrożenie tej technologii ma na celu przede wszystkim usunięcie wycieraczek, które okazują się być szkodliwe dla aerodynamiki, a także zmniejszenie ogólnej masy.

Nowoczesny samochód

Choć nie jesteśmy pewni, czy w porównaniu z tym rozwiązaniem najlepiej wypadłyby zwykłe wycieraczki, to pewne jest, że jest to najprawdopodobniej wyczynowy flex od marki supersamochodów. Jeśli cokolwiek, poza prawami do chwalenia się i wygodą, może być również korzystne dla zużycia paliwa w zwykłych samochodach, biorąc pod uwagę niewielką redukcję masy, która może dać silnikowi nieco mniej pracy do zrobienia – ale nawet to jest naciągane.

Technologia skanowania 360 stopni w Volvo Truck

Volvo jest synonimem bezpieczeństwa, a technologia skanowania 360 stopni pokazuje, jak bardzo marka ta jest oddana nie tylko ochronie kierowców i pasażerów swoich pojazdów, ale także pieszych. Z działu samochodów ciężarowych pochodzi innowacja, która umożliwia pojazdowi wykonanie 360-stopniowego skanowania w celu interpretacji otoczenia, a następnie nawet zasugerowania kierowcy sposobu działania. System nosi nazwę Non-Hit Car and Truck i jest przeznaczony dla samochodów ciężarowych, które poruszają się w warunkach miejskich, gdzie widoczność jest ograniczona, a piesi są najbardziej narażeni na ryzyko wypadku. System otrzymuje dane z czujników, radarów i kamer umieszczonych wokół pojazdu; jeśli kierowca nie reaguje na sygnały, technologia może zautomatyzować układy kierownicze i hamulcowe pojazdu. Choć nie jest to nowa technologia, bo już kilka lat temu zrobiło się o niej głośno, nie można nie doceniać tak istotnego postępu w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego.

Alaina Gassler’s A-Frame Blind-spot Technology

’Od ludzi, dla ludzi’ to nowy sposób na usunięcie martwych punktów spowodowanych przez słupki ramy A w samochodach, opracowany przez nikogo innego jak 14-letnią dziewczynkę z Pensylwanii. Alaina Gassler opracowała technologię, która wyświetla obraz tego, co znajduje się za słupkami ramy A, zarejestrowany przez kamery zewnętrzne, na wewnętrzną stronę słupków, dzięki czemu kierowca może zobaczyć, co jest za nimi. Zasadniczo technologia ta sprawia, że słupki są przezroczyste. Jak można sobie wyobrazić, byłoby to wspaniałe ulepszenie każdego samochodu, zwłaszcza większych SUV-ów, coupe z pochyłym dachem i masywnych crossoverów. Alaina wzięła udział w ogólnokrajowym konkursie S.T.E.M. i wpadła na ten pomysł po tym, jak zauważyła frustrację członków swojej rodziny podczas jazdy rodzinnym SUV-em z powodu jego niewygodnych rozmiarów. Innowacja obiecuje być lepsza niż standardowe monitory martwego pola, ponieważ obrazy są wyświetlane w czasie rzeczywistym i nie mają na nie wpływu nieporęczne ramki, które mogą ukryć więcej niż to, co czujniki zbierają.

Choć technologia ta jest wciąż bardzo nowa i raczej rudymentarna, Alaina zamierza udoskonalić ten pomysł, umieszczając w filarach ekrany LCD zamiast wyświetlanych obrazów, przez które kamery zewnętrzne będą przekazywać obraz z zewnątrz. Pozwoli to złagodzić odblaski i poprawić widoczność ekranu w różnych porach dnia.

Z tak wielu innowacji technologicznych w zakresie pomocy kierowcy i widoczności są wprowadzane do przodu niedawno, autonomiczny przyszłość może coś ludzie nie jest naprawdę patrząc na. Wiele osób chce po prostu czuć się bardziej w kontroli, a nie być pozostawione do urządzeń sztucznej inteligencji, i to jest w porządku, jak więcej osób nadal wprowadzać innowacje w zakresie bezpieczeństwa jazdy ręcznej, tym mniej będziemy potrzebować superior systematycznej kontroli z niedoszłych Skynet AI.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry